Bijscholing Haarlem: “Pijn in je benen na een 1000m mag!”

Op woensdag 1 november organiseerden we weer een bijscholing in Haarlem, waar (sport)fysiotherapeut Sharon Portegies ons meenam in de wereld van acute en chronische blessures.

Wat moet je doen als er iets gebeurt tijdens of na een training of wedstrijd, maar vooral ook wat moet je juist ‘niet’ doen. Hoe herken je een chronische blessure en hoe ga je daarmee om. En natuurlijk ook hoe kun je een dergelijke blessure voorkomen.

Dat de geplande twee uur voor deze bijeenkomst veel te kort was, bleek al bij aanvang waar de vragen losbarstten. Immers, er zijn zoveel verschillende soorten blessures. Daarmee evenzoveel voorbeelden en dus nog meer vragen.

Het voorbeeld van een acuut letsel dat voorbij kwam deze avond, was een valpartij van het weekend ervoor. Met hoge snelheid kwam de schaatser tegen de boarding terecht. Wat doe je terwijl je op de ambulance wacht: stabiel houden en op het ijs laten liggen of met het oog op onderkoeling toch liever van het ijs afhalen? Precies de reden waarom Sharon er ook voor pleit een EHBO-cursus met reanimatie voor elke burger te verplichten. Zodat veel meer mensen weten wat te doen in zo’n geval en er niet onjuist gehandeld wordt waardoor het letsel verergerd wordt. In dit geval was laten liggen op het ijs en ondertussen stabiel houden van het hoofd / de nek een goede keuze. Als het  onder 0 was geweest, dan is het weer een ander verhaal.

Een van de voorbeelden van een chronische blessure was een letsel dat kan ontstaan door een groeispurt: liesblessure, knieblessure, scheenbeenblessure…  Rekken en stretchen is in dat geval heel erg belangrijk. Extra aandacht voor lenigheid en flexibiliteit, zodat de spieren de lengte krijgen die bij de lichaamsgroei passen. Stabiliteitsoefeningen, vooral ook op blote voeten, om de spieren op de juiste manier te laten bewegen.

Ook de verschillende fasen van oververmoeidheid kwamen aan de orde: functionele overreaching, niet-functionele overreaching tot overtrainingssyndroom.  Het gaat dan om het onvermogen van je lichaam om (normaal) te herstellen. Dat betekent dat er een lange weg voor nodig is om daadwerkelijk te herstellen. (Actieve) rust is dan het enige wat mogelijk is en vooral niet trainen.

Wat doe je als iemand aangeeft pijn te hebben? Ga na wat de aanleiding is en waar het pijn doet. Wordt het in de loop van de week erger of juist minder. En als er iemand een dag na het rijden van de 1000m bij Sharon binnenstapt met het probleem “ik heb zo’n pijn in mijn benen”, dan is er niets aan de hand. Want pijn in je benen na een 1000m mag!

Met een half uur uitloop en eigenlijk nog gretig naar nog veel meer voorbeelden uit de praktijk van Sharon, werd toch een einde aan de avond gemaakt. Een onderwerp dat zeker nog eens terug zal komen op ons programma. En… voor de EHBO-opleiding geven wij alvast een eerste aanzet: eind van dit schaatsseizoen kun je deelnemen aan de online EHBO-opleiding met specifieke aandacht voor sportblessures! Hou onze berichtgeving hierover in de gaten!

De presentatie van Sharon vind je in de Kennisbank van de Ledenpagina.

Reacties zijn gesloten.