Geslaagde bijscholing 3D-stretching

Op dinsdag 25 september kwamen zestien trainers plus een “mistery guest” naar Assen voor de bijscholing 3D-stretching.

De mystery guest was niemand anders dan Marije Joling (o.a. NK allround kampioene 2017). Zij was niet alleen aanwezig om te assisteren bij de presentatie van Bob Stoker maar deed ook mee in typische schaatsdiscussies over rug- en bekkenhouding. Het niveau en de onderlinge interactie tussen de aanwezigen was hoog en maakte dit tot een zeer waardevolle bijeenkomst.

Bob Stoker heeft in Assen in zijn werkplek AFP: Asser Fysiotherapie Praktijk, die groot en goed bemand is en prima voorzien van apparatuur en tegelijkertijd ook informeel en een prima plek om sporters te assisteren. Onder andere het marathonteam Okay wordt door Bob persoonlijk begeleid.

Bob maakt zich sterk voor lichaamsonderhoud in het kader van blessure preventie en lichamelijke verzorging. ‘Voorkomen is beter dan genezen’ is zijn stelling. Zodra hij zijn verhaal begint deze NSTV-avond, wordt de spanning rond het ontsluieren van wat 3D precies is langzaam opgevoerd. Hij geeft huidige en mogelijke toekomstige problemen aan, zoals perfect gedoseerde voeding bij elke etappe van de Tour en het (zorgelijk) gebruik van middelen als Thyrax.

Hij praat inspirerend over rekken, buigen en strekken. Kennen we de verschillen overigens? Niet lang daarna worden de eerste plaatjes van spieren en hun structuur getoond. Inderdaad bestaan de meeste spieren uit een 3D structuur. Waarom dan deze niet als zodanig benaderen bij het stretchen? De lenigheid van je lijf is belangrijk, zowel bij topsport als bij het ouder worden van iedere sporter. Middels 3D stretchen richt je je op het onderhoud van de aanwezige lenigheid van een atleet, je vergroot er niet zijn/haar lenigheid mee. Het is een training die in een weekplanning goed past in het vakje ‘duurtraining’.

Maar hoe ziet een 3D-stretching er nou uit? Je volgt de natuurlijke structuur van je spieren waarbij je je spieren gaat rekken volgens verschillende assen, de dimensies dus:

  1. Buig(flexie) + strek (extensie)–as gebruiken
  2. Voeg toe de zijwaarts buiten (abductie) en de zijwaarts binnen (adductie)–as
  3. En daarna de binnendraai (endorotatie) en de buitendraai (exorotatie)–as

En het kan verder uitgebreid worden wanneer je de ademhaling en pressie vanuit een andere hoek toevoegt.

Om dit te ervaren wordt een uur lang in koppels de schaatsspecifieke schaatsspieren in 3D geleerd te rekken. Je kunt het niet eenvoudig uitleggen want, zoals  Bob het zelf zegt, je moet het gaan zoeken in je spieren waar de spanning zit en daarna in een korte tijd de rek erin krijgen: (5” a 8”, veel korter dus dan statisch rekken). Dit zul je in de praktijk moeten gaan ervaren. Eerst doen we de rugspieren en dan de iliopsoas, de bilspieren, de quadriceps, de volledige kuitgroep en dan de hamstring, de voeten niet te vergeten!

Iedereen deed enthousiast mee en de feedback was unaniem positief: “Je moet dit in de praktijk gaan ervaren. Wat een zoektocht is het in je lichaam!”

Een kleine foto-impressie

Reacties zijn gesloten.