Ademspiertraining: je neus is gemaakt om adem te halen, je mond om te eten!

Op 8 september verzorgde Casper Helling voor ons een bijscholing over “ademspiertraining”. Om het aantal deelnemers in het clubhuis van Ede te beperken, was de groep in tweeën gesplitst, zodat Casper gedurende de avond tweemaal hetzelfde verhaal hield voor een verschillend publiek. Zo konden de deelnemers op ‘veilige afstand’ van elkaar de bijeenkomst bijwonen.

Het werd een interactieve avond. Al snel kreeg iedereen een stuk papier en een pen. Opdracht: een minuut lang je hartslag ‘tekenen’. De pieken en de dalen. Hoe was de verhouding tussen de in- en de ademhaling? Zat er ook een pauze in je ademhaling? De ‘beste’ ademhaling is een rustige ademhaling waarbij je iets langer uitademt dan inademt met een korte rust ertussen.

Wat is overademen en hoe komt dat? De BOLT-score kwam voorbij. Hoeveel energie kost ademhalen eigenlijk? En kun je dit trainen? Ja dus.

Wat de avond vooral teweegbracht, was een stuk bewustwording van de ademhaling. Hoe haal je eigenlijk adem? Door je neus of door de mond? Want, zoals we al snel leerden van Casper: de neus is gemaakt om adem te halen, de mond om te eten!

Voordelen van neusademhaling zijn o.a. het verbeteren van je weerstand (longen ontplooien), filter tegen ziektekiemen en bacteriën (in deze tijd zeker handig) en ook als het ware als verwarming en bevochtiging (handig voor schaatsers (in de kou)).

“Speel met je ademhaling”, was dan ook het advies van Casper. Door rustig – door de neus – adem te halen, kun je je hartslag verlagen. Ga gewoon eens op de bank liggen met een hartslagmeter om en kijk of je via neusademhaling je hartslag omlaag kunt krijgen. Of ga rustig fietsen en probeer daarbij bewust door de neus te blijven ademen.

Tot slot kwam het trainen van je ademhalingsspieren uitgebreid aan bod. Waar je dit zelf kunt doen door het ademen door een mondkapje (handig in deze coronatijd), of een strakke band om je middenrif, demonstreerde Casper ons via een van de deelnemers de werking van de powerbreath.

Zowel staand als later in schaatshouding, immers in de schaatshouding worden je longen als het ware in elkaar gedrukt, werd de powerbreath getoond. De powerbreath helpt je je ademhalingsspieren te trainen doordat hij weerstand geeft bij het inademen. Doel is je teugvolume te vergroten, belangrijk bijvoorbeeld voor het rijden van een 1500m.

Een avond met heel praktische tips om je schaatsers nog weer een stukje beter te laten worden. En zeker weten dat elke trainer terug in de auto met z’n mond dicht zat om de neusademhaling te oefenen. Of het eerste ritje op de fiets?  Voorlopig kunnen we onze ademhalingsspieren in geval goed trainen met een mondkapje.

Caspers presentatie is te vinden in de portal.

Reacties zijn gesloten.